Sprzedaż mieszkania – Proces: Krok po kroku
Dokumenty wymagane do sprzedaży:
Dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- Zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o prawie do lokalu.
- Nr księgi wieczystej; jeśli księga nie istnieje, należy przedłożyć pełną historię prawną lokalu.
Dla lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość:
- Nr księgi wieczystej.
- Dla lokali poza Wrocławiem – zaświadczenie z gminy o lokalizacji w strefie rewitalizacji oraz o prawach gminy do pierwokupu.
Wspólne dla wszystkich typów lokali:
- Treść umowy nabycia (do wglądu).
- Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu.
- W przypadku obciążenia hipotecznego, zaświadczenie o wysokości zadłużenia i zobowiązaniu banku do wykreślenia hipoteki po spłacie lub zgoda na wykreślenie.
- W przypadku nabycia przez dziedziczenie lub darowiznę, zaświadczenie od urzędu skarbowego o zwolnieniu lub uregulowaniu podatku od spadków i darowizn.
- Jeśli zakup finansowany jest z kredytu – umowa kredytowa oraz oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki.
Ważne: Lista dokumentów może wymagać uzupełnienia w zależności od specyfiki przypadku.
Procedura u notariusza:
- Przygotowanie dokumentów:
- Skontaktuj się z kancelarią notarialną i umożliw jej zapoznanie się z dokumentami, najlepiej drogą mailową.
- Przekaz notariuszowi dane osobowe stron transakcji, adresy zamieszkania, informacje o stanie cywilnym i umowach majątkowych (intercyzach), dane pełnomocników jeśli reprezentują strony przy umowie.
- Poinformować notariusza terminie wydania lokalu i formie zapłaty:
-
-
-
- Najczęściej zapłata odbywa się przelewem, w tym z wykorzystaniem środków pochodzących z kredytu. Wkład własny kupujących jest wpłacany sprzedającym w pierwszej transzy, a kolejną transzę uruchamia bank po dostarczeniu mu aktu notarialnego (do 14 dni).
- W przypadku obciążenia hipotecznego, bank może dodatkowo zastrzec uruchomienie części środków od dostarczenia zgody na wykreślenie hipoteki.
- Gdy kupujący nie korzystają z kredytu, mogą płacić gotówką, przelewem (3dni), przelewem błyskawicznym, przez depozyt notarialny, przy czym nie wszystkie konta indywidualne pozwalają na przesyłanie dużych kwot w tej formie. Przy zapłacie gotówką dużych kwot należy uprzedzić kancelarię na 5 dni przed umową oraz wskazać kompletne dane stron z nr dowodów osobistych.
-
-
- Podpisanie umowy:
- Notariusz przygotuje umowę sprzedaży mieszkania na podstawie dostarczonych dokumentów.
- W umówionym przez strony terminie kancelarii umowa sprzedaży lokalu jest odczytywana, nanoszone są ewentualne poprawki, a następnie strony podpisują dokument.
- W umowie Kupujący składają oświadczenie o poddaniu się egzekucji w przypadku zwłoki z zapłatą ceny (z art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego) a w przypadku obciążeń lokalu środki z ceny sprzedaży są najpierw przeznaczane na spłatę obciążeń hipotecznych.
- Finalizacja sprzedaży:
-
- Z chwilą podpisania umowy , własność lokalu przechodzi na kupującego.
Po sprzedaży:
- Kupujący udaje się do banku i uruchamia kredyt – jeśli finansuje się z kredytu
- Po zapłacie ceny należy wydać lokal i spisać protokołu wydania lokalu (z uwzględnieniem stanu na dzień wydania).
- Zgłoś się do zarządcy nieruchomości.
- Zgłoś się do oraz do Urzędu Miasta w celu aktualizacji danych dotyczących podatku od nieruchomości.
Resztę formalności załatwia notariusz.